Xpragma logo
 

The Xpragmatic View #199, 25 augustus 2012, door
Downloaden als een PDF-file PDF formaat

Tunnelzicht

The Xpragmatic View #199
25 augustus 2012
door Marc Buyens, Xpragma
marc.buyens@xpragma.be
url: http://www.xpragma.be/view199.php

Tunnelzicht is een beperking van het gezichtsveld. Het perifere gezichtsveld wordt niet meer waargenomen, terwijl de gezichtsscherpte in het centrale veld niet afneemt.

Tijdens de voorbije dagen hebben we onze website wat herwerkt. Een deel van dat werk was het opruimen van de overbodige rommel. Om diverse redenen raakt een website geleidelijk aan gevuld met allerlei dingen die ooit erg relevant leken maar dat inmiddels al lang niet meer zijn.

Eťn van die irrelevante zaken was de "Bibliotheek" die zich ergens onderaan de rechter zijbalk schuilhield. Een "Bibliotheek" sectie waarin je een overzicht geeft van de boeken die je hebt gelezen was ooit een populair ding op blogs en (persoonlijke) websites. Maar ondertussen, wie leest er nu nog een boek? En wat maakt het je echt wijzer? Dus, exit bibliotheek.

Echter, in onze vroegere posts hadden we regelmatig gerefereerd naar een aantal van die boeken en dus moesten we toch eerst even controleren of alles wel kon worden verwijderd zonder dat we werden opgezadeld met gebroken links e.d.

En door die controle te doen maakten we dus een kleine reis terug in ons denken en schrijven over de afgelopen tien jaar.

Het was een wat ontnuchterende ervaring.

Plotseling realiseerden we ons hoe veel breder onze interesses, ons denken en ons schrijven in het verleden waren geweest. De laatste jaren is dat veelal beperkt tot zaken met betrekking tot Enterprise 2.0, social business en een beetje sociale media, allemaal een beetje van hetzelfde. Maar in het verleden leken onze interesses veel breder te zijn met een verscheidenheid aan onderwerpen zoals innovatie, project management, kosmologie, kwantummechanica, klantgerichtheid, organisatorische verandering en nog veel meer.

Om een of andere reden waren onze interesses nu beperkter. Natuurlijk, de laatste jaren is de stroom aan informatie die voor ons toegankelijk is via blogs, sociale netwerken, enz. dusdanig groot geworden dat filteren een absolute noodzaak is. Er is simpelweg geen andere manier om de toevloed te kunnen verwerken.

Echter, dit filteren lijkt niet alleen een manier te zijn om het volume te beperken. Blijkbaar heeft het ook als gevolg dat we daardoor, ongewild en onbewust, de diversiteit van de informatie die we verwerken gaan beperken.


The Shallows
What the Internet Is Doing to Our Brains
Nicholas Carr

Deze vaststelling dat ons gebruik van het internet ons denken gaat beÔnvloeden, alsook de manier waarop we ons gedragen, is niet nieuw. Figuren zoals Nick Carr beschreven dit al eerder. Toch was deze confrontatie met onze eigen beperktere interesses een onaangename ervaring. Vroeger hadden we dergelijk gevoel helemaal niet, maar het statistische bewijs was er wel degelijk.

We hadden beter moeten weten. Dit dagelijkse ritueel van het volgen van, inschrijven op en connecteren met allerlei personen en informatiebronnen introduceert een hoge mate van clustering. Deze sociale tools en netwerken maken het uiterst gemakkelijk om snel een groot aantal informatiebronnen te vinden over een bepaald onderwerp, maar dit maakt ook dat we snel de limiet bereiken van het volume aan informatie dat we kunnen verwerken. Het netto resultaat is dat de diversiteit van de onderwerpen waarmee we bezig zijn verkleint.

Wat we ook mogen denken, de veelheid aan informatie die voor ons beschikbaar is gaat ons zicht op de wereld en onze interesses niet verbreden, het gaat ze eerder beperken. We hebben nu toegang tot steeds meer informatie, maar we verwerken er vooral meer over hetzelfde. In toenemende mate stappen we een tunnel binnen van verminderende of zelfs enkelvoudige interesses en aan het einde daarvan misschien enkel nog van zelfinteresse.

We moeten zo snel mogelijk maken dat we uit die tunnel geraken.

Tags: trends, evoluties, toekomstige aspecten van de maatschappij, social media

Korte biografie van Marc Buyens

Over Marc Buyens

Marc Buyens is analyst, management consultant en zaakvoerder van Xpragma. Hij startte Xpragma in 1999 na een meer dan 20-jarige loopbaan in de IT-sector. Vandaag levert hij advies, training en mentoring diensten die zich richten op de intersectie van technologische vernieuwing, organisatorische verandering en bedrijfsstrategie: een troebele poel van niet ingeloste beloften.

http://www.facebook.com/marcb254
http://www.linkedin.com/in/marcbuyens
http://www.twitter.com/mbuyens
https://plus.google.com/114287775988184012785/

 

comments powered by Disqus

RSS icon RSS feeds

Inschrijven met je voorkeur feed reader!

Inschrijven met je voorkeur feed reader!

Bookmark/Share

diensten

management briefings edge partner conceptontwikkeling

publicaties

white papers blog archief snippets presentaties

over xpragma

missie visie wie we zijn aanpak contact

etcetera

nieuws auteursrecht wettelijke vermeldingen privacybeleid www.xpragma.com

© 1999-2014, Xpragma bvba. Alle rechten voorbehouden.

Xpragma bvba - Mechelsesteenweg 254 - 2820 Bonheiden - BelgiŽ
Tel. +32-(0)15-340 845 - info@xpragma.be - www.xpragma.be

RSS feed: http://www.xpragma.be/dutch/rss/xpvnl.xml
RSS feed (full): http://www.xpragma.be/dutch/rss/xpv_full_nl.xml